Pierwszą rzeczą musi być zawsze dobro dziecka.
Ono musi się czuć kochane, ale musi też czuć się bezpiecznie.
Wiedzieć, co może, a czego nie wolno mu robić. Jan Paweł II
I Misja Szkoły
Nasza misja to: Szkoła - dobre wychowanie, rzetelna nauka, sprawność fizyczna, postawa społeczna i pogoda ducha.
Jesteśmy po to, aby dobrze wychować powierzone nam przez rodziców dzieci i przekazać im rzetelną prawdę o świecie. Uczniowie są naszymi partnerami, a ich potrzeby, zdolności i aspiracje ukierunkowują nasze działanie. Służymy im wiedzą i życiowym doświadczeniem, a własną postawą jesteśmy dla nich przykładem.
Cel wychowawczy ogólny:
Wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju wychowanka w bezpiecznej i przyjaznej atmosferze.
Cele szczegółowe:
a) umiejętność zdobywania wiedzy i sprawności fizycznej,
b) umiejętność nawiązywania i utrzymywania właściwych relacji międzyludzkich zbudowanych na wzajemnym szacunku i tolerancji,
c) poczucie przynależności do różnorodnej społeczności uczniowskiej, lokalnej i narodowej,
d) umiejętność działania indywidualnego i grupowego w rzeczywistości szkolnej i pozaszkolnej, opartego na asertywności i braku agresji,
e) chęć poznawania piękna przyrody i korzystania z niego.
II Wizja Szkoły
Nasza Szkoła jest drugim domem ucznia. To miejsce, w którym każdy uczeń ma prawo czuć się bezpiecznie, ma szanse stać się wartościowym, otwartym na dobro i piękno człowiekiem. W naszych działaniach wychowawczych korzystamy ze wsparcia Rady Rodziców, społeczności lokalnej i parafialnej, lokalnych ośrodków kulturalnych i sportowych.
Naszym zadaniem jest:
- stworzyć warunki dla rozwoju ucznia, aby mógł odnosić sukcesy edukacyjne
i sportowe,
- uwzględniając indywidualne potrzeby i zdolności dziecka wypracować taką atmosferę, aby każdy wychowanek mógł zaistnieć w społeczności szkolnej,
- przygotować wychowanka do wejścia w dorosłe życie,
- sprawić, żeby szkoła była miejscem bezpiecznym i przyjaznym dla dziecka, rodzica i pracownika szkoły.
III Powinności wychowawcze w pracy edukacyjnej każdego nauczyciela
Każdy nauczyciel jest wychowawcą i ma obowiązek kreować sytuacje, w których dziecko aktywnie rozwija wszystkie sfery swojej osobowości. Obowiązkiem każdego pedagoga naszej szkoły jest:
1. Kształtowanie postaw patriotycznych, budzenie i utrwalenie związku z małą ojczyzną i społecznością lokalną.
2. Wspomaganie wzrastania dzieci w miłości do rodziny i zdrowych relacji międzyludzkich.
3. Promowanie aktywnego i zdrowego trybu życia.
4. Wyrabianie i utrwalanie nawyków kulturalnych, uwrażliwianie na przyjmowanie i docenianie postaw społecznych.
5. Uczenie szacunku dla dobra wspólnego, akceptacji samego siebie i tolerancji jako podstawy życia w społeczeństwie.
6. Rozwijanie dociekliwości poznawczej w poszukiwaniu prawdy, dobra i piękna w świecie.
7. Kształtowanie odpowiedzialności za swoje czyny i słowa.
8. Wspomaganie umiejętności rozwiązywania problemów bez agresji oraz samodzielnego podejmowania decyzji.
9. Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie rówieśniczej przez naukę, sport i zabawę.
IV Wzór osobowy nauczyciela- wychowawcy
1. Pełni swoją funkcję świadomie i dobrowolnie.
2. Łączy działalność wychowawczą z pracą dydaktyczną.
3. Współpracuje z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia jako osoba wspomagająca wychowanie dziecka.
4. Współtworzy z rodzicami i wychowankami atmosferę wzajemnego zaufania i szacunku.
5. Potrafi dostrzegać i rozwiązywać problemy wychowanków, jest dla nich wzorem i przewodnikiem.
6. Rozpoznaje wnikliwie sytuację rodzinną ucznia, jego predyspozycje, szczególne potrzeby i zainteresowania.
7. Współpracuje z pedagogiem szkolnym, klasowym zespołem nauczycielskim, pielęgniarką szkolną, bibliotekarką oraz pracownikami świetlicy.
V Zasady współpracy wychowawczej z rodzicami
1. Współpraca powinna przebiegać w atmosferze wzajemnego zaufania i szacunku.
2. Brak współpracy rodzica czyni pracę wychowawcy nie w pełni skuteczną, jednocześnie rodzic nie ma możliwości pozbawienia roli wychowawczej nauczyciela.
3. Rodzic i wychowawca winien przestrzegać swoich obowiązków wobec siebie zgodnie ze Statutem Zespołu Szkół.
4. Dla dobra dziecka wychowawca powinien być poinformowany o:
a) dysfunkcjach wychowanka
b) szczególnych sytuacjach rodzinnych, które wywierają wpływ na rozwój emocjonalny, fizyczny i intelektualny wychowanka.
5. Problemy wychowawcze powinny być zgłaszane i rozwiązywane:
a) na lekcjach wychowawczych,
b) na zebraniach z rodzicami,
c) na zebraniach Rady Rodziców szkoły z przedstawicielami poszczególnych klas (trójkami klasowymi, indywidualnymi rodzicami),
d) na indywidualnych spotkaniach z pedagogiem szkolnym, rodzicami, przedstawicielem policji i sądu, wychowawcą, uczniem.
6. Pisemne lub telefoniczne kontakty rodziców z wychowawcą
nie zwalniają rodziców z obowiązku bezpośredniego z nim kontaktu.
7. W wypadku ignorowania przez rodziców obowiązków opiekuńczych wobec swoich dzieci lub nie reagowania na ich naganne zachowania lub prośby szkoły o interwencję, Dyrekcja może skierować wniosek do Sądu Rodzinnego i Nieletnich z prośbą o wgląd w sytuację rodzinną.
8. Rodzice mają prawo do rzetelnej ustnej informacji na temat postępów w nauce i zachowania swojego dziecka na zebraniach informacyjnych i na bezpośrednią prośbę skierowania do nauczyciela.
9. Wychowawca na pisemną prośbę przewodniczącego klasowej rady rodziców ma prawo w pośredniczeniu w sprawach organizacji zaplecza finansowego na uroczystości i wycieczki klasowe (dotyczy zwłaszcza uczniów kl. I - IV).
10. Wychowawca na pierwszym zebraniu przedstawia rodzicom plan działań wychowawczych na bieżący rok szkolny, wynikających z programu wychowawczego szkoły.
11. Klasową radę rodziców tworzą chętni i dyspozycyjni rodzice na wniosek własny, innych rodziców, większości rodziców lub wychowawcy klasy.
12. Wychowawca klasy ma prawo organizacji:
- jednodniowych i wielodniowych wycieczek klasowych za pisemną zgodą rodziców, po uzyskaniu zgody dyrektora Szkoły
- wyjść do lokalnych ośrodków kultury i sportu w ramach zajęć lekcyjnych, po uprzednim pisemnym poinformowaniu rodziców w dzienniczku ucznia/zeszycie lekcyjnym/zeszycie do korespondencji (kl. I-IV).
13. Wszyscy rodzice na początku roku szkolnego podpisują pisemną zgodę na przetwarzanie danych osobowych dziecka wykorzystywanych do celu prowadzenia dokumentacji i sposobu kontaktu z rodzicami
13. Rodzice mają obowiązek zapewnienia dziecku:
a) zeszytu do korespondencji w nauczaniu zintegrowanym ( z pieczątką szkoły),
b) dzienniczka ucznia w klasach IV-VI ( z pieczątką szkoły), jako ważnego przekaźnika bieżących informacji o wynikach w nauce i zachowaniu ucznia, zwolnień z zajęć lekcyjnych, usprawiedliwień nieobecności oraz informacji o zebraniach i wycieczkach.
VI. Klasowy plan wychowawczy
Podstawą pracy wychowawcy jest klasowy plan wychowawczy, którego zarys przedstawiony jest poniżej:
1. Wychowawca ma możliwość zmiany kolejności realizowania celów wychowawczych w 3-letnim okresie pełnienia swojej funkcji.
2. Wychowawca ma możliwość dostosowywania treści wychowawczych do możliwości konkretnego zespołu uczniów.
3. Wychowawca ma obowiązek być konsekwentnym w realizacji przedstawionych poniżej celów wychowawczych.
4. Wychowawca przedstawia rodzicom i konsultuje tematy i zagadnienia (cele) wychowawcze na bieżący rok szkolny.
5. Rodzice zatwierdzają treści wychowawcze przy poparciu większości rodziców.
|