PROGRAM ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH Z ZAKRESU BIEGANIA
skierowany do grupy uczniów szkoły podstawowej
Tytuł programu:
„Jestem silny i szybko biegam”
Autor: Tomasz Sambor –
nauczyciel wychowania fizycznego w Szkole Podstawowej nr 16 w Elblągu
CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Bieganie w Polsce staje się coraz modniejsze. Analizując statystyki z ostatnich kilku lat można jednoznacznie stwierdzić, że lawinowo rośnie liczba osób chętnych do zmierzenia się z dystansem od 5 kilometrów do maratonu. Wzrasta także zainteresowanie bieganiem górskim, a także górskimi biegami ultra. W ciągu ostatnich dwóch, trzech lat zaczęły się pojawiać zawody typu „Runmageddon”, czy „Legion Run”, gdzie oprócz przygotowania biegowego, należy być wyćwiczonym pod kątem siłowym i sprawnościowym przez wzgląd na przeszkody rozmieszczone na całej trasie.
Moda na bieganie staje się domeną wszystkich grup wiekowych.
Proces rozpoczęcia przygody z bieganiem nie jest trudny, jednak wymaga zaangażowania, systematyczności oraz podstawowej wiedzy i jej stosowanie aby uniknąć kontuzji, przetrenowania czy zniechęcenia się.
Program, który napisałem, skierowany jest do wszystkich chętnych uczniów szkoły podstawowej, którzy chcą rozwijać, poza obowiązkowymi lekcjami wychowania fizycznego, swoje umiejętności z zakresu biegania i regularnej aktywności fizycznej. Jest on oparty o własne wieloletnie doświadczenia, niezbędną wiedzę zdobytą podczas studiów oraz ze specjalistycznej literatury.
CHARAKTERYSTYKA PLACÓWKI
Program jest wdrażany w Szkole Podstawowej nr 16 w Elblągu.
Szkoła położona jest na terenie miejskim. Posiada salę gimnastyczną oraz możliwość korzystania z hali sportowej HSW.
W okresie od kwietnia część zajęć biegowych jest prowadzona w Bażantarni oraz miasteczku szkolnym na bieżni.
PODSTAWY DO OPRACOWANIA PROGRAMU
• Podstawa programowa MEN
• Statut Szkoły
• Szkolny Program Wychowawczo- Profilaktyczny
ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Program jest skierowany do wszystkich uczniów Szkoły Podstawowej nr 16, którzy chcą rozpocząć i kontynuować swoją przygodę z bieganiem. Wspólne treningi odbywają się w raz w tygodniu, ponadto uczniowie dostają także dwutygodniowe indywidualne plany treningowe dopasowane do ich aktualnych możliwość, które realizują dodatkowo dwa razy w tygodniu.
CELE OGÓLNE
• kształtowanie i doskonalenie sprawności fizycznej ogólnej oraz specjalnej,
• rozwój psychomotoryczny,
• uświadomienie konieczności regularnej aktywności fizycznej w życiu każdego człowieka,
• kształtowanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych,
• kształtowanie pożądanych zachowań i postaw oraz wdrażanie do współdziałania w zespole,
• wspomaganie prawidłowego harmonijnego rozwoju fizycznego dzieci.
• kształtowanie nawyków zdrowego żywienia.
CELE SZCZEGÓŁOWE
EDUKACYJNE
• kształtowanie i doskonalenie sprawności fizycznej poprzez dobór odpowiednich środków i ćwiczeń
rozwój u uczniów nowych zasobów ruchowych oraz przekazanie niezbędnej wiedzy o efektach wynikających z wykonywania poszczególnych ćwiczeń,
• zachęcanie uczniów do samodzielnego i świadomego uczestniczenia w zajęciach,
• wdrażanie do dbałości o jakość wykonywanych ćwiczeń, o przyjmowanie prawidłowej postawy oraz eliminowanie złych przyzwyczajeń ruchowych,
• przygotowanie dzieci do udziału w zawodach międzyszkolnych oraz imprezach biegowych organizowanych w regionie,
WYCHOWAWCZE
• kształtowanie cech charakteru takich jak: systematyczność, wytrwałość,
• wdrażanie do samokontroli i samooceny,
• hartowanie odporności psychicznej dzieci i umiejętności radzenia sobie z porażkami,
• kształtowanie pożądanych zachowań: szacunku dla siebie, kolegów osiągających gorsze, jak i lepsze rezultaty oraz innych uczestników zawodów biegowych,
• eliminowanie zachowań egoistycznych,
• kształtowanie nawyków związanych z aktywnością fizyczną (zmienny strój sportowy, higiena osobista, odpowiednie odżywianie, regeneracja),
• rozwijanie świadomości odpowiedzialności za zdrowie swoje oraz innych,
• kształtowanie w świadomości konieczności przestrzegania obowiązujących regulaminów i przepisów,
• promowanie przyjmowania postawy fair-play.
SPOSOBY OSIĄGANIA CELÓW
Zakładane cele zostaną zrealizowane poprzez:
• prowadzenie pozalekcyjnych zajęć z biegania w wymiarze dwóch godzin zegarowych tygodniowo,
• udział w międzyszkolnych zawodach sportowych,
• organizowanie wewnątrzszkolnych zawodów,
• udział w szkolnym dniu dziecka (towarzyski mecz nauczycieli z uczniami),
• udział w imprezach biegowych organizowanych
ZASADY, METODY ORAZ FORMY PROWADZENIA ZAJĘĆ
• podczas zajęć będą stosowane zasady: przystępności, stopniowania trudności, poglądowości, systematyczności i utrwalania.
• zajęcia będą prowadzone metodą analityczną, syntetyczną oraz kompleksową.
• zadania będą realizowane w formie zabawowej, ścisłej, indywidualizacji, zajęć w zespołach.
SZCZEGÓŁOWE TREŚCI KSZTAŁCENIA
Kształtowanie i rozwijanie zdolności motorycznych:
szybkość:
• przebieżki,
• rytmy 100m, 200m, 300m, 400m,
• skip A,
• wieloskoki,
• interwały,
koordynacja:
• skłony na jednej nodze,
• wahadełko,
• przysiady na jednej nodze,
• wykroki jednonóż, zakroki.
siła: biegowa: podbiegi 50, 100, 150m,
• pod górkę: skip A, skip B, skip C, wieloskokjednonóż, wieloskok obunóż, marsz z wysoko uniesioną nogą, defilada,
ogólna:
• przysiady obunóż i jednonóż,
• deska,
• deska boczna,
• brzuszki,
• pompki,
• W podporze przodem, wznosy prostej nogi,
• W podporze przodem na przedramionach, wznosy prostej nogi,
• W podporze tyłem, wznosy prostej nogi,
• W podporze tyłem na przedramionach, wznosy prostej nogi,
• W podporze przodem na przedramionach, wznosy zgiętej nogi,
• W podporze tyłem na przedramionach, wznosy zgiętej nogi,
• Podpór bokiem, odwodzenie prostej nogi,
• Podpór bokiem na przedramieniu, odwodzenie prostej nogi,
• Leżenie tyłem nogi zgięte, ręce wzdłuż tułowia, unoszenie górnej części tułowia,
• Leżenie tyłem nogi zgięte, ręce wzdłuż tułowia, unoszenie górnej części tułowia ze skrętem skoki jednonóż i obunóż na miękkim podłożu.
gibkość:
• ćwiczenia rozciągające indywidualnie i w parach, z wykorzystaniem drabinek, elementów otoczenia.
Opanowanie prawidłowej techniki i wiedzy z zakresy biegania:
• ustawianie stóp,
• kadencja i długość kroku,
• nauka ustawienia miednicy,
• nauka prawidłowej pracy rąk,
• opanowanie wiedzy z zakresu rodzajów treningów:
marszobieg, spokojny bieg, bieg w tempie maratońskim, bieg w tempie progowym, bieg interwałowy, rytmy, przebieżki.
• zdobycie podstawowej wiedzy o mięśniach nóg oraz profilaktyka w zakresie unikania kontuzji,
• nauka monitorowania tętna spoczynkowego, jako wyznacznika stopnia przemęczenia organizmu,
• nauka o prawidłowym odżywianiu,
• dobieranie odpowiedniego tempa treningów w oparciu o uzyskane wyniki podczas zawodów,
• trenowanie w zakresie temp: marszobiegu, biegu spokojnego, progowego, rytmów,
• ćwiczenie siły biegowej.
• nauka i opanowanie podstawowych ćwiczeń z zakresu ogólnorozwojowego.
• nauka używania i posługiwania się aplikacjami mobilnymi skierowanymi dla biegaczy.
PRZEWIDYWANE REZULTATY
Po ukończeniu realizacji programu uczestnik zajęć powinien:
• zwiększyć wydolność organizmu,
• znać i stosować podstawowe ćwiczenia ogólnorozwojowe,
• stosować podstawowe elementy taktyki w piłce siatkowej,
• umieć zmierzyć tętno spoczynkowe,
• znać i stosować zasady zdrowego odżywiania się,
• wykazywać się samodzielnością w organizowaniu własnej pozalekcyjnej i pozaszkolnej aktywności ruchowej,
• umieć podporządkować się regułom pracy, realizacji planu treningowego,
• umieć radzić sobie ze stresem przedstartowym,
• odnosić się z szacunkiem do trenera, przeciwnika i sędziego,
• samodzielnie dokonywać oceny własnej sprawności fizycznej oraz znać proste sposoby - wyrównywania braków w zakresie poziomu zdolności motorycznych ,
• umieć zapobiegać powstawaniu urazów w czasie podejmowania aktywności ruchowej, a w przypadku ich wystąpienia potrafić udzielić pierwszej pomocy,
• wiedzieć co zdrowiu sprzyja, a co grozi jego utratą,
• zdawać sobie sprawę ze szkodliwości wszelkich uzależnień i niewłaściwych przyzwyczajeń.
EWALUACJA PROGRAMU
• samoocena uczestników zajęć,
• obserwacja zachowań uczniów na zajęciach,
• przeprowadzenie testów sprawnościowych i analiza uzyskanych wyników,
• udział w szkolnych oraz międzyszkolnych zawodach sportowych,
• przeprowadzenie ankiety wśród uczniów uczęszczających na zajęcia oraz ich rodziców.